Tengelyelrendezés, kerékelrendezés
A vasúti vontatójárművek (mozdonyok és motorkocsik) hajtásképletének jellemzésére Európában jellemzően az UIC tengelyelrendezés, Amerikában pedig jellemzően a Whyte-féle kerékelrendezés fogalmát használják. Ezzel adják meg, hogy jármű hány, illetve melyik tengelye futó vagy hajtott, illetve milyen ezek viszonya a mozdony (főkeretéhez) képest.
Az UIC tengelyelrendezés
A tengelyek számát és elrendezését a jármű elejétől hátrafelé kell megadni, az alábbiak szerint:
1, 2, 3, … | A hajtási nélküli (futó) tengelyeket arab számokkal kell jelölni. |
A, B, C, … | A csatolt vagy csoportosan hajtott tengelyek számát latin nagybetűkkel kell jelölni, ABC-sorrendben (A=1, B=2, C=3, …). |
Xo |
Kis o betűvel kell jelölni a hajtott tengelyek számával egybe írva az egyedileg hajtott (saját vontatómotorral rendelkező hajtott tengelyek számát (Ao, Bo, Co, …). (Az o betű eredetileg az alsó indexbe írott 0 lenne, de az idők folyamán ez nyomdatechnikai okok miatt o-vá alakult és ma már a kiejtés is átvette.) |
X' | Egy felső vesszővel (aposztróffal) kell jelölni a mozgathatóan ágyazott tengelyeket vagy tengelycsoportokat (forgóvázakat). |
(X) | Zárójelbe kell tenni azokat a hajtott- vagy futótengely-csoportokat, melyek közös kereten vagy forgóvázon belül további (ehhez a kerethez vagy forgóvázhoz képest) független elmozdulni képes tengely(csoport) található. Ilyenkor a zárójel mögé nem kell aposztróf. |
+ | Plusz jellel kell jelölni a tengelyelrendezésben azt a pontot, ahol az üzemszerűen nem elválasztható jármű kettéválasztható. |
Jelmagyarázat: X = hajtott- vagy futó kerékpár betű- vagy számjele
Whyte-féle kerékelrendezés
A Whyte-féle kerékelrendezési rendszer előtt a különböző elrendezések nevet kaptak, mint például "American" (4-4-0, 2'B), "Ten Wheeler" (4-6-0, 2'C), "Consolidation" (2-8-0, 1'D) vagy éppen a talán legismertebb a "Pacific" (4-6-2, 2'C1'). A rendszer idővel egyre áttekinthetetlenebbé vált, áttértek a Whyte-rendszerre, amely Frederick Methvan Whyte, a New York Central Railroad mérnöke után kapta nevét.
A mozdonyoknál az egymás után következő futó és hajtott kerek (tehát nem a kerékpárok/tengelyek!) számát mutatja egyaránt arab számokkal és az egyes csoportokat kötőjellel elválasztva. A Whyte-rendszer csak gőzmozdonyoknál szokásos; villamos- és belső égésű mozdonyoknál az amerikai kontinensen (kivéve egyes argentin vasúttársaságokat) az AAR-jelölésrendszert alkalmazzák. (Brazília mind az UIC-, mind az AAR-rendszert használja, sokszor a két rendszer egy nem hivatalos kombinációjával.)
Példák:
Egy UIC-rendszer szerinti 2'D1' mozdony a Whyte-rendszer szerint 4-8-2 (ábrája: ooOOOOo).
Egy (1'D)D2' Mallet-mozdony Amerikában 2-8-8-4 (ábrája: oOOOO OOOOoo).
A Whyte-rendszer figyelembe veszi, hogy a kapcsolt kerekek előtt és mögött futókerekek lehetnek. Ha ilyenek nincsenek, akkor oda 0-át írnak. Egy UIC-rendszer szerinti 2'C elrendezésű gőzmozdony a Whyte-rendszer szerint 4-6-0, míg egy UIC-s E elrendezésű 0-10-0.
Gőzmozdonyok hajtásképlete valamennyi rendszer szerint
Kerékelrendezés |
Whyte-féle kerékelrendezés |
Amerikai elnevezés |
Tengelyelrendezés szerint leírva |
OO | 0-4-0 | Switcher | B |
OOO | 0-6-0 | Switcher | C |
OOOO | 0-8-0 | Switcher | D |
OOOOO | 0-10-0 | Switcher | E |
OOOOOo | 0-10-2 | Switcher | E1' |
oOO | 2-4-0 | Porter | 1'B |
ooOO | 4-4-0 | American | 2'B |
oOOO | 2-6-0 | Mogul | 1'C |
ooOOO | 4-6-0 | Ten Wheeler | 2'C |
oOOOO | 2-8-0 | Consolidation | 1'D |
ooOOo | 4-4-2 | Atlantic | 2'B1' |
oOOOOO | 2-10-0 | Decapod | 1'E |
oOOOo | 2-6-2 | Prairie | 1'C1' |
ooOOOOO | 4-10-0 | Mastodon | 2'E |
OOoo | 0-4-4 | Forney | B2' |
ooOo | 4-2-2 | Bicycle | 2'A1' |
oOOo | 2-4-2 | Columbia | 1'B1' |
oOOOo | 2-6-2 | Prairie | 1'C1' |
oOOOOo | 2-8-2 | Mikado | 1'D1' |
oOOOOoo | 2-8-4 | Berkshire | 1'D2' |
ooOOo | 4-4-2 | Atlantic | 2'B1' |
ooOOOo | 4-6-2 | Pacific | 2'C1' |
ooOOOOo | 4-8-2 | Mountain | 2'D1' |
oOOOOOo | 2-10-2 | Santa Fe | 1'E1' |
oOOOOOoo | 2-10-4 | Texas | 1'D2' |
ooOOOoo | 4-6-4 | Hudson | 2'C2' |
ooOOOOoo | 4-8-4 | Mohawk | 2'D2' |
ooOOOOOo | 4-10-2 | Southern Pacific | 2'E1' |
ooOOOOOOo | 4-12-2 | Union Pacific | 2'F1' |
oooOO OOooo | 6-4+4-6 | Pennsylvania | (3'B) B3' |
oOOO OOOoo | 2-6+6+4 | Articulated | (1'C) C2' |
ooOOO OOOoo | 4-6+6-4 | Challenger | (2'C) C'2' |
oOOOO OOOOo | 2-8+8-2 | Yellowstone | (1'D) D1' |
ooOOOO OOOOoo | 4-8+8-4 | Big Boy | (2'D) D2' |
Jelmagyarázat: o = futó kerék, O = hajtott kerék, szóköz = különálló kapcsolt kerékpárok
További példák
Tengelyelrendezés | Leírás | Példa |
A'1' | kéttengelyes jármú, egy hajtott és egy futó tengellyel | MÁV Bzmot |
B | kéttengelyes, közös hajtássú (rudazat vagy áttétel) jármű | MÁV M28, kis gőzmozdonyok |
C | háromtengelyes, közös hajtású (rudazat vagy áttétel) jármű | MÁV M31, M32 ? |
B'B' | négytengelyes, monomotoros hajtású, 2 forgóvázas jármű | MÁV M41, M43, M47, V43 |
Bo'Bo' | négytengelyes, tengelyenkénti hajtású, 2 tengelyes forgóvázas jármű | MÁV M44 |
Bo'Co' | öttengelyes, tengelyenkénti hajtású, 2 ill. 3 tengelyes forgóvázas jármű | MÁV V55 |
Co'Co' | hattengelyes, tengelyenkénti hajtású, 3 tengelyes forgóvázas jármű | MÁV M61, M62, M63, V63 |
(2'Co)(Co2') | Pennsylvania GG1 villanymozdony |