Vasúti korszakok
A világgal együtt a vasút is folyamatosan változik, fejlődik, amely lassúnak tűnő folyamat a jelenben. A vasút több, mint 150 éves múltját áttekintve azonban rendkívül nagy változások, fejlődések láthatóak.
A MOROP vezetésével ezért a múlt jellemzésére korszakos felosztást vezettek be, amely segíti a modellezőket, illetve a vasúttörténettel foglalkozókat a pontos meghatározásban.
Az egyes európai országok vasútjai eltérő módon fejlődtek, ezért országonként külön-külön kerültek meghatározásra a korszakok.
Magyarország | |
I. korszak (Epoche I) | 1846-1920 |
II. korszak (Epoche II) | 1921-1945 |
III. korszak (Epoche III) | 1946-1967 |
IV. korszak (Epoche IV) | 1968-1989 |
V. korszak (Epoche V) |
1989-től napjainkig 1989-2007* |
VI. korszak* | 2007-től napjainkig* |
Részletesen a magyar vasúti korszakok...
* Nincsen egységesen kialakult és elfogadott vélemény arról, hogy jelenleg már a vasút VI. korszakát éljük-e, avagy az 5. korszak egy újabb alkorszakába léptünk-e csak? Mindkét oldal érvelése érthető, hiszen mérföldkő a vasúti közlekedés liberalizációja, a gyakorlati terjedése. Talán kézzelfoghatóbb mérföldkő a vasúttársaságok UIC számának megszűnése, amelyet helyett már az országok rendelkeznek számmal és valamennyi vasúttársaság járművén ez van feltüntetve.
Nyugat-Európa országai általánosságban | |
I. korszak (Epoche I) | a kezdetektől kb. 1920-ig |
II. korszak (Epoche II) | kb. 1920-tól 1945-ig |
III. korszak (Epoche III) | 1945-től kb. 1968-70-ig |
IV. korszak (Epoche IV) | kb. 1968-70-től kb. 1985-ig |
V. korszak (Epoche V) |
kb. 1985-től napjainkban is kb. 1985-től kb. 2002-2005-ig |
VI. korszak (Epoche VI)* | kb. 2002-2005-től napjainkban is* |
Részletesen az európai vasúti korszakok...
* Nincsen egységesen kialakult és elfogadott vélemény arról, hogy jelenleg már a vasút 6. korszakát éljük-e, avagy az 5. korszak egy újabb alkorszakába léptünk-e csak? Mindkét oldal érvelése érthető, hiszen mérföldkő a vasúti közlekedés liberalizációja, a gyakorlati terjedése. Talán kézzelfoghatóbb mérföldkő a vasúttársaságok UIC számának megszűnése, amelyet helyett már az országok rendelkeznek számmal és valamennyi vasúttársaság járművén ez van feltüntetve.
Amerika (USA, Kanada) | |||
Nineteenth Century | Tizenkilencedik század | a kezdetektől kb. 1920-ig | u.a. |
Steam Era | Gőzöskorszak | kb. 1920-tól 1940-45-ig | u.a. |
Transition Era | kb. 1940-45-től kb. 1960-ig | u.a. | |
Early Diesel Era* | Korai dízelkorszak | - | kb. 1960-tól kb. 1980-ig |
Modern Era* | Modern korszak | kb. 1960-tóll az 1990-es évekig | kb. 1980-tól napjainkig |
Contemporary* | Kortárs | kb. 1990-től napjainkig | - |
* Az 1960-tól napjainkig terjedő időszak felosztása tekintetében nincsen egységesen kialakult és elfogadott vélemény.